HULKEN

Hej!  
Det är några som frågat om min axolotl Hulken, så här kommer lite information om honom!
Jag hade länge kollat efter en axolotl, och till slut bestämde jag mig för att köpa en. Jag gick runt i djuraffärer och frågade om de hade några. Men nej, inga verkade ha några och dom flesta kollade konstigt på en som om dom inte visste vad det var man pratade om ens. Några få sa att de kunde ta in på beställning, men i en vanlig djuraffär skulle dom ha 500 kr och uppåt för en axolotl. Jag läste runt på forum och upptäckte att en hade hittat en axolotl på Hornbach. Jag ringde dit och dom hade en brun inne, men jag ville ha en vit, så dom beställde in en vit åt mig. En vecka senare fick jag åka och hämta min lille plutt som inte va speciellt stor alls då. På Hornbach fick man en axoltol för 350 kr när jag köpte honom.
Dom djuraffärer jag var i som hade erfarenhet av axolotlar sa att om man har en axolotl så räcker det med ett litet akvarium, en kille i en av butikerna sa att hans kompis som födde upp såna hade en och en i 30L akvarium. Hulken bor i ett 60L akvarium och han verkar trivas bra i det. Om jag skulle ha 2 axolotlar skulle jag ha 120L (alltså dubbelt så stort) så skulle dom få plats och ha utrymme så det räckte.

Att äga en axolotl är roligt! Hulken är väldigt rolig med att han gärna vill va med och se vad som händer och vad som rör sig i rummet. Dom ser ju nästan alltid glada ut också. Men man märker när dom är tjuriga på en också, då ligger han i ett hörn bakom nån växt eller i sin kruka. När jag matar Hulken så använder jag pincett eller fingrarna. Det är inte farligt om han biter i fingret för dom har runda tänder längre in i munnen som inte är vassa, De känns bara som en sugpropp, så man behöver inte va rädd att bli av med nått finger eller att de skulle göra ont. Har haft Hulken i över ett år, så skulle gissa på att han kanske är 1½ år nu. De kan ju leva tills de blir nästan 30 år i vissa fall. Så får se hur långlivad Hulken är!

Kommentarer
Postat av: Moa

Tack för svaren.

Jag har också ett 60 l akvarium

men kan du SNÄLLA skriva om hur

skötseln är för en axelotl

2012-04-27 @ 10:36:01
URL: http://axolotldjur.devote.se
Postat av: Cicci

Hej Moa, svarar här så jag hoppas du kollar här och ser svaret sen.

Skötsel för min axolotl är: Mat varannan dag i form av daggmaskar, räkor och musslor. Rengöring av akvariet en gång i veckan för han är så grisig. Om du undrar nått mer så är det bara att fråga!

2012-04-27 @ 23:58:50
URL: http://ciixx.blogg.se/
Postat av: Moa (igen)

Hur får du tempraturen at hållas nere?

(i akvariumet)?

2012-05-22 @ 16:35:49
URL: http://axolotldjur.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Remember my name!

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Skriv nått sött!

Trackback
RSS 2.0